Barberskraber og madblog ja tak!

barberskraber madblog

PRISSÆT DIN SUCCES
I en tid, hvor sammenligningsportalerne står i kø for at gøre markedet transparent for forbrugerne, har prissætning aldrig været mere afgørende. Man kan som forbruger nemmere end aldrig før søge information om produkt og pris, inden man køber det. Dine kunder afslører din service og produkts kvaliteter via tjenester som Trustpilot. Samtidig har mange år med Kelkoo, Pricerunner, EDB-priser, med flere, opdraget os danskere til at tænke i sammenligningsportaler når vi skal undersøge et nyt indkøb. Flere markedspladser har gået ind i at mægle produkter og serviceydelser, som man ser det med Comparo.dk og Mybanker og billig-barberskraber.dk.

Derfor er prisen ikke bare afgørende, men i mange tilfælde altafgørende.

Fragtprisen er ligeledes et vigtigt parameter. Jeg har som et eksperiment AB-testet, fri fragt, på en smykkewebshop og set salget stige med over 100 %.

Hvor skal du så lægge dig prismæssigt?

Du skal overveje, hvor du vil ligge ud fra en brandingvinkel. Hvis du vil have et stærkt brand, så kan en lav pris have en negativ kvalitetsopfattelse af dit brand. Hvordan ser konkurrencen ud på markedet, og hvor let/svært er det for dine kunder at indhente tilbud og sammenligne priser? Hvor nemt er det at se forskel i kvaliteten, som skal retfærdiggøre en højere pris? Du kan nemt sætte dig i kundens sted og forsøge at lave en afdækning af priserne på en række af dine kerneprodukter og forstå produktparametrenes betydning og ikke mindst prisens betydning set fra kundens synspunkt. Det naturligvis anderledes, hvis du driver en kommunikation mod en målgruppe du ikke tjener pengene direkte på, som hvis du eksempelvis driver en madblog, hvor du jo tjener på annoncerne og ikke læserne.

Priselasticitet er et begreb, som du bør kende. Hvis du sænker prisen til et bundniveau stiger antallet af ordrer, men dit dækningsbidrag sænkes. Hæver du prisen til et topniveau falder antallet af ordrer, mens dækningsbidraget stiger. Du skal finde den optimale balance mellem antal ordrer og dækningsbidrag, som passer til din butik, dit marked og dit omsætningsønske. Der er skrevet tykke bøger om priselasticitet, men jeg vil ikke gøre det mere videnskabeligt, end det er. En simpel markedsundersøgelse blandt kunder og emner kan også afdække, hvad betalingsvilligheden er for dine produkter og produktvarianter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *