Rødvin – Er det sundt…igen?

rødvin - mange glas rødvin på et bord

Der har i længere tid været snak om, hvorvidt rødvin er sundt. Forskningen har gået begge veje og eksperter taler både for og imod. Så hvad skal man så udlede af det? Vi danskere har en tendens til at nyde et glas rødvin til vores aftensmad. Ikke kun en gang imellem, men flere, ja måske hver aften. Derfor er snakken om rødvin er sundt, særdeles interessant for os. Det er måske også derfor at denne “skrøne” har eksisteret så længe efterhånden. Selvom det er bekræftet at rødvin ikke er sundt over længere sigt, ja så bliver vi ved med at håbe.

Studier har vist at franskmændene ikke lider særlig meget af hjerte-kar-sygdomme. Dette var en af grundene til, at studiet blev taget op i første omgang. Hvorfor er det, at hjerte-kar-sygdomme statistikkerne er så lave for franskmændene? Det mættede fedtindhold er oftest højt i fransk madlavning. Det mættede fedt er ellers det, vi bliver bedt om at holde os fra, da det øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Så hvordan kan den franske statistik så være så lav. Dertil kom hypotesen omkring rødvin. Dette måtte være grunden.

Da der blev forsket i rødvin, fandt man frem til at rødvin indeholder et højt antal af antioxidanter. Hvilket kroppen godt kan lide og hvilket er sundt for os. Derfor udled man at rødvin var sundt for os.

Hvad er Antioxidanter?

Antioxidanter beskytter de andre stoffer i kroppen, som vi har brug for. Derfor er et vis niveau af antioxidanter vigtige. Derudover hjælper antioxidanter vores immunforsvar, til at bekæmpe f.eks. bakterier. Antioxidanter er dermed med til at holde kroppen i balance, og balance er vigtigt for os mennesker, da det gør os sundere.

Dog fandt man senere ud af at disse antioxidanter ikke kom fra selve rødvinen, men fra alkohol generelt. Derfor er det ikke rødvin i sig selv, der er sundt, men alkohol generelt. Man kan derfor lige så godt drikke vodka og hvidvin som man kan drikke rødvin. Set på længere sigt er alkohol i større mængder ikke særligt sundt for os. Det skader vores lever, nyre og hjerne. Så hvad gør man så?

Man kan få antioxidanter på mange andre måder f.eks. ved at spise frugt og grønt. Blandt andet peberfrugt er en af de grøntsager, som indeholder flest antioxidanter, foruden A-, C- og E-vitamin. Derudover er appelsin og blåbær også rigt på antioxidanter.

Drop alkoholen og spis grønt i stedet!

Selvom både alkohol og grøntsager indeholder antioxidanter, er der en verden til forskel, hvis man kigger på andre faktorer. Som jeg beskrev længere før, gør alkohol skade på kroppen på længere sigt. Dette gør frugt og grøntsager ikke. Senere i forskningen er der også fundet ud af, at det ikke er antioxidanter alene som beskytter mod kræft. Men en kombination af antioxidanter og vitaminer. Derfor er det langt bedre at spise de anbefalede 600 gram frugt og grønt om dagen, end et dagligt glas rødvin til aftensmaden.
En anden ting man fandt ud af, ved forskningen af om hvorvidt rødvin er sundt, er den måde forskningen foregik på. For det første blev der ikke brugt mennesker, men dyr som f.eks. fluer og menneskeceller. Under forskningen sprøjtede man antioxidanter direkte ind i cellen, for derefter at rapportere dens virken. Dette har en verden til forskel på selve mennesket. Da vi ikke får sprøjtet det direkte ind i os, men drikker det. Og til det, kan der forekomme mange forskellige svingninger så som, hvorvidt de rette mængder af antioxidanter bliver optaget i kroppen, før det har den optimale virkning.

Når det er sagt, så kan man sagtens nyde et glas rødvin i ny og næ, man skal bare huske at spise grønt til.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *