Konverteringsoptimering

HI-JACKING var tæt på at blive titlen på dette indlæg. Jeg ønskede en titel, som kort og præcist kunne give en fornemmelse af hvad bogen kan og har til formål at kunne. Så her er mit eget ”take” på Hi-jacking. Det handler om at overtage noget – nemlig de potentielle kunder. Lad os kigge lingvistisk på ordet. Ordbogen siger, “To stop and steal a moving object” eller “To take control of something”.

Salgsoptimering handler nemlig ikke kun om konverteringsoptimering. Det handler i lige så stor grad om acquisition, basket size og retention. Nu er jeg ikke den store retention-mand – man kan vel kalde mig en digital hunter-sælger. Og derfor giver navnet Hi-jacking super god mening, idet at det betoner erhvervelsen af kunder langt tydeligere end fastholdelsen.

Kan vi få folk til at stoppe op og tage kontrol over deres adfærd, så har vi landet salget. Det er den gamle sang om at fange og fastholde opmærksomheden, om igen.

Dog giver hi-jacking en lidt mere fræk og manipulatorisk tilgang kva sit navn og dårlige ry. Man kan sammenligne Hi-jacking med SEO, hvor man snakker om Black hat og White hat. Jeg lægger ikke skjul på, at jeg gerne arbejder i en grå zone, hvor nogle rent moralsk ikke synes, det er i orden at operere. Men det får mig blot til at nævne historien om Irma-priserne og trække på smilebåndet. Jeg bryder jo ikke på nogen måde loven.

Hvis du vil hi-jacke nye kunder, så skal du være lidt fræk, sensationel og have konkurrencedygtig snuhed. Det skader ikke at tage ved lære at de tricks, som sidegade-veksleren og brugtvogns-forhandleren bruger. De ved præcis, hvad der virker og bruger det fordi det virker.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *